خرید کاغذ از تعاونی و فروش به دلالان و ناشران ضعیف!/ آخرین ‌رمق‌های کتاب در جامعه
شنبه 17 خرداد 1399

خرید کاغذ از تعاونی و فروش به دلالان و ناشران ضعیف!/ آخرین ‌رمق‌های کتاب در جامعه

مدیر انتشارات عهد مانا با انتقاد از توزیع کاغذ دولتی و عدم نظارت‌ بر آن گفت: خرید کاغذ از تعاونی ناشران و فروش به دلالان و ناشران ضعیف‌تری که نمی‌توانند از کاغذ تعاونی استفاده کنند به نوعی بیزینس تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، رضا مصطفوی، مدیر انتشارات «عهد مانا»، با انتقاد از توزیع کاغذ و با بیان اینکه وزارت ارشاد در حال ایجاد گروهی خاص است که کارشان شده بیزینس کاغذ، اظهار داشت: خرید از تعاونی ناشران و فروش به دلالان و ناشران ضعیف‌تری که نمی‌توانند از کاغذ تعاونی استفاده کنند به نوعی بیزینس محسوب می‌شود.

* گروه خطرناکی که آخرین‌رمق‌های کتاب در جامعه را می‌گیرند

وی افزود: برخی ناشرانی که روابط خوبی با صنف دارند، با یک جلسه به حواله کاغذ می‌رسند و حالا زندگی‌شان از طریق نشر تأمین نمی‌شود و از مابه‌التفاوت نسبتاً قابل توجه کاغذ تعاونی و بازار آزاد استفاده می‌کنند. این گروه تازه ‌تأسیس، طبقه خطرناکی هستند که آخرین رمق‌های کتاب در جامعه را می‌گیرند.

این فعال عرصه کتاب با تأکید بر اینکه این گروه از رانت‌های اسمی و رسمی استفاده می‌کنند؛ تصریح کرد: متأسفانه گاه از ناشران یا برندهای ایدئولوژیک و انقلابی جامعه از این رانت‌ها استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد این دسته در برابر دسته بزرگتر و فراگیرتر، که روابط سببی یا نسبی با صاحبان قدرت دارند، چندان قابل توجه نیستند.

مصطفوی ضمن اشاره به اینکه اقتصاد حمایتی همیشه فسادزا بوده و عده‌ای را به نان و نوا رسانده و عده‌ای دیگر را به خاک سیاه نشانده، ابراز داشت: ناشرانی که نخواهند یا نتوانند از روابط استفاده کنند و ضوابط را دور بزنند، از تأمین اولیه کاغذ خود هم ناتوان شده‌اند و حالا در حال ازپا افتادن هستند.

* عده‌ای کاغذ دولتی می‌گیرند اما در قیمت‌گذاری کتاب آزاد عمل می‌‌کنند!

به گفته مدیر نشر عهدمانا،‌ مشکل دیگر هم این است که بسیاری از ناشران که کاغذ تعاونی دریافت می‌‌کنند، اما در قیمت‌گذاری کتاب، آزاد حساب می‌کنند. یعنی این وسط مصرف‌کننده هیچ نفعی نمی‌برد.

این ناشر با تأکید بر این مطلب که نظارت‌های تعریف‌شده برای دریافت کاغذ حمایتی، هم درست نیست، هم به راحتی قابل دور زدن است گفت: نظارت‌ها نیم‌بند است که باعث شده بخش عمده‌ای از کاغذهای دولتی، تبدیل به کتاب نشوند! از سوی دیگر، سازمان‌ها و نهادهای حمایتی انقلابی که قرار بود دستگیر صنعت و صنف نشر باشند، حالا کجا نشسته‌اند و دارند این آشفتگی را تماشا می‌کنند؟

نظر بدهید